Historie

Taekwondo

Taekwondo is een vaak als vechtsport beoefende Koreaanse ongewapende vechtkunst met de nadruk op zelfverdediging. Letterlijk vertaald betekent tae “springen, kicken of slaan met de voeten”, kwon “stoten, slaan met de hand of vuist” en do “de kunst van” of “de manier van”.

Voor de serieuze taekwondo is het niet alleen het gebruik van de hand en de voet, maar een manier van denken, een manier van zelfdiscipline en ontwikkeling van zelfvertrouwen.

Door training ontwikkelt een student zelfvertrouwen, discipline, lichamelijke gezondheid, coördinatie en zelfverdediging. Taekwondo wordt gezien als een kunst van zelfverdediging, die gebruikt kan worden voor gerechtigheid en het verdedigen van de zwakkere. Het is een kunst die niet alleen is weggelegd voor sterke mensen, maar die door iedereen te beoefenen is. Op 11 april 1955 was er voor het eerst sprake van de naam Taekwondo.

Historie

Club

Taekwondoclub Lautenschläger is opgericht in 2000 door hoofdtrainer Richard Lautenschläger. Hij is in Rotterdam en Vlaardingen begonnen met het geven van Taekwondo lessen.

In de loop der jaren heeft de club talloze leden naar een zwarte band toe weten te werken en heeft de club verschillende successen geboekt tijdens toernooien op nationaal en internationaal niveau.

Inmiddels worden de lessen gegeven in Capelle aan den IJssel in de wijk Fascinatio.

Banden

Taekwondo werkt met een banden systeem. De banden hebben verschillende kleuren.

Iemand die start met taekwondo begint met een witte band (10e kup genaamd). Door middel van kupexamens kan men hogere banden behalen tot en met 1e kup. Na deze eerste kup heeft men de mogelijkheid een zwarte band (1e dan of poom) te behalen.

Iemand die nog geen vijftien jaar is krijgt een poomgraad omdat die nog als onvolwassen beschouwd wordt. Indien die persoon vijftien jaar wordt, dient deze nog de toestemming te krijgen van zijn leraar.

Na de zwarte band zijn er nog negen dan-graden. Vanaf de vierde dan mag iemand zichzelf sabeom nim in het taekwondo noemen. Als de zevende dan behaald wordt, wordt gesproken van master. Vanaf de achtste dan is men grandmaster in het taekwondo.

pOoMSAES

Taegeuk Il Jang

Keon – Als eerste taegeuk zijn de, worden de bewegingen uit deze poomsee geassocieerd met het symbool ‘Keon’. Keon is de creatieve kracht die zich in alle dingen bevindt. Keon is krachtig en aggressief, en het wordt vertegenwoordigd door hemel en licht.

Bij het beoefenen van Il Jang worden de principes van Keon toegepast. De hemel geeft ons regen, en licht zorgt ervoor dat planten groeien. Keon wordt dan ook verondersteld als het begin van alles en iedereen hier op aarde. In overeenstemming daarmee beginnen de poomsees met Keon.

Bij het beoefenen van deze poomsee is het raadzaam dit concept te overdenken, en het de stijl van je bewegen te laten beïnvloeden.

Taegeuk I Jang

Tae – het tweede symbool, betekent vreugde. Het is net als een meer sereen en zachtaardig tegelijk.

Diepe standen, krachtige technieken, en vloeiende overgangen van beweging tot beweging karakteriseren deze taegeuk.

De bewegingen worden uitgevoerd wetende dat alhoewel we beperkt worden in onze acties, we deze beperkingen kunnen overkomen. Dit moet een gevoel van vreugde geven, wetende dat we onze toekomst in eigen handen hebben.

Taegeuk Sam Jang

Ri – Behelst bewegingen die het principe van ‘Ri’ toepassen, wat zowel ‘vuur’ als ‘zon’ betekent. Vuur hielp de mensheid eeuwenlang te overleven, maar aan de andere kant zorgde het ook voor catastrofe. Een brandend vuur brengt mensen licht, warmte, enthousiasme en hoop.

De bewegingen uit deze taegeuk moeten de kwaliteiten van vuur simuleren. Net als vuur wordt deze taegeuk uitgevoerd op een ritmische manier met de geregelde uitbarstingen. Handen, voeten en lichaam worden achtereenvolgens gebruikt in de verdediging.

Deze bewegingen helpen ons onze aanvallen energiek uit te voeren, en zijn geassocieerd met een variëteit aan snelheid en kracht.

Taegeuk Sa Jang

Jin – Sa Jang is een serie van bewegingen die het principe van “Jin” toepast. Jin symboliseert ‘donder’ (geluid zonder inhoud), en wordt uitgedrukt als moed en standvastigheid.

Alhoewel donder en bliksem angst veroorzaken, stelt dit principe dat we kalm en moedig moeten handelen bij angst en gevaar.

Deze taegeuk bevat veel standen die innerlijke kalmte en balans laten zien, zoals verdedigingen in combinatie met aanvallen, en voorwaartse trappen die de uitvoerder krachtig moet uitoefenen, maar waar vanuit hij ook direct moet terugvallen in gevechtshouding.

Taegeuk O Jang

Wind – is voornamelijk Yang en daardoor goedaardig van aard. Ze kan zacht over de aarde waaien, en is mentaal en fysiek opgewekt, maar in haar woede kan zij dorpen en steden verwoesten.

Taegeuk Oh Jang behoort in dit licht te worden uitgevoerd, met vloeiende elegantie, met daarbij de mogelijkheid om in een enkele beweging grote vernieling te veroorzaken.

Taeguk Yuk Jang

Water – Taegeuk Yuk Jang vertegenwoordigt het water. Net als water is deze taegeuk zowel leven brengend als verwoestend. Water is vormeloos en soepel, maar kan tegelijkertijd bergen verzetten.

De bewegingen van Taegeuk Yuk Jang worden uitgevoerd op de manier van water; zo nu en dan stilstaand als een meer, snel stromend als een rivier of exploderend als een brekende golf.

Taegeuk Chil Jang

In taegeuk chil jang staat de berg centraal. Bergen zullen altijd majestueus ogen, onafhankelijk van de grootte.

Deze poomsee behoort uitgevoerd te worden in de wetenschap dat elke beweging majestueus is en aanbeden moet worden.

Taegeuk Pal Jang

Deze poomsee vertegenwoordigt de aarde en staat voor Yin: het einde van het begin, het kwade gedeelte van al het goede. Maar zelfs in deze duisternis is er nog licht.

Men moet zich er bij het uitvoeren van deze Taegeuk van bewust zijn dat dit het einde is van de cirkel, maar ook weer het begin…